torsdag 1 oktober 2009

Gör något!

Det ni skådar i mina händer, det är den bästa bok jag läst!
.
Jag vet inte om alla får hem den på posten, men min lillasyster fick det och eftersom jag är den enda som fattar fyr i familjen när jag ser böcker i krig/fred genre så tjuvade jag med den hem till mitt näste.
.
Den som innan inte haft perspektiv på livet bör läsa den! Den är full av verkliga och väldigt gripande berättelser från hela världen, fotografier, citat etc. Nu handlar inte boken bara om krig, den handlar även om barnaga, misshandel, våldtäkter, kriminalitet m.m.
.
.
Sen kan det också vara värt att nämna att boken är klappvänlig.. ja ni läste rätt, KLAPPvänlig. Den är jättelen och känns nästan sammetsaktig.
.
.
För mig känns det självklart att alla vet krigens alla följder och konsekvenser, men så är det inte. Det ät jättemånga som inte vet något om krig och dess innebörd och det gör nästan ont i mig för det är så viktigt idag att fler engagerar sig i det, att fler faktiskt gör något åt det. Men hur ska vi kunna göra något åt det om ingen vet hur det ligger till? Utan fakta finns ingen empati.
.
Men, till ett exempel från igår. Jag berättade för Louise om en pojke från Afrika som blev barnsoldad. Det är den enda utvägen för att få mat och tak över huvudet så vidare han inte vill dö! Hans första uppdrag var att med några andra barn slå ihjäl ett barn som generalen valt ut. Deras vapen var träkäppar... De var tvungna att mörda ett annat barn, ett barn som de kände, en vän.
.
Efter många blodiga slag låg barnet där, livlöst. Inte nog med det så beordrade generalen alla barn att smeta in sina kroppar med det mördade barnets blod.
.
Då sa Louise:
-usch.. vi ska vara glada att vi inte levde på den tiden!
Jag -men det är ju nu?
Louise - va?! vart då?!
Jag- ......
.
.
Louise är annars en allmänbildad dam och inte ens hon hade den informationen. Visst har hon rätt i att det låter för barbariskt för att vara nutid? Det är skrämmande att det är sanning, något som pågår just nu. När vi sitter hemma och beklagar oss över att vi haft en jobbig dag på jobbet/skolan, vi som sitter och tjurar över att det inte blev den maten vi önskade på matbordet, vi som mår dåligt över att inte ha lika dyra kläder som kompisarna, vi som kan sura ihop en hel dag bara för det regnar ute, vi som gnäller över våra utseenden. Vi som inte vet något om världen.
.
.
Och vad gör vi? INGENTING!
.
Gör något! gå in på någon av länkarna nedan:

3 kommentarer:

Nellie sa...

jag har också fått den !
har dock inte läst så mycket än för jag är ju så fruktansvärt upptagen med annat jämt.. eheh. men jag ska !

Nellie sa...

Sv : jo ja får väl ta o göra de .. Tomten är ju trotts allt ganska fin :)

Kina sa...

<3 !