måndag 12 oktober 2009

Panikångest

Idag tänker jag prata om något som jag inte nämnt för många, nämligen min panikångest. Fler än 500 000 människor i Sverige har det. Det innebär att under stress/press/trauma utsätts hjärnan för psykiska påfrestningar som leder till fysiska besvär, tex kollapser, svimma, hjärtsvikt, värk etc.

Jag brukar få det ett par gånger om året, det känns som om allt svartnar, känslor försvinner då och då eller kommer alla känslor på en och samma gång samtidigt som det är omöjligt att göra val eller att känna efter. Minsta lilla påtvång, "måsten" eller bara något som känns jobbigt kan under dessa sammanhang få min hjärna att stänga av och sluta fungera för ett tag. Sammanfattning: Man tappar kontrollen över sig själv.

Det beror väl oftast på min jobbiga bakgrund och stressiga liv. Jag vill inte gå in på närmare detaljer idag, jag kanske delar med mig en annan dag om det känns rätt då.

Jag tycker det är jätteviktigt att unna sig saker när man får ångest, jag vet så många som försöker pressa sig själva att prestera mer under omständigheterna, men vet ni vad? Det hjälper inte! Därför försöker jag hela tiden unna mig pauser, god mat och se mina favoritfilmer med varm choklad för att samla lite energi. Varför låta sig själv plågas när man kan göra tvärt om?

Jag vet inte varför jag delar med mig av det här, men det känns bättre om ni vet varför jag inte är hoolabaloona idag och kanske några dagar framöver.

Vi hörs senare för nu måste jag vila. Och för alla andra som inte heller känner sig på topp eller också har ångest/panikångest, det första ni tänker på som gör er glad, GÖR DET! Det är den bästa kuren mot ALLT!



Tack för mig!

Inga kommentarer: