fredag 22 januari 2010

Museeum i bilder

Museeumet igår var så intressant som jag hade hoppats på med allt från skelett och forntidssmycken till hula hula regnkäpar! Snabba cash som vi också såg på bio igår var väldigt bra, lite våldsam dock men det var också det som gav en bra bild utav hur hemskt fel val kan bli. Dock slutade den som om det måste komma en uppföljare. Simon har läst böckerna och förklarade allt som inte var med i filmen hela vägen hem, precis innan vi steg innanför dörren avslöjade han även slutet... han är för bra! Tur för honom att han har en väldigt inlevelsefull berättarröst som kanske slår uppföljaren?

När jag går på museeum.. hahaha okej, ni får tillåtelse att hånskratta! HAHAHAHA. åh gud, att jag ens berättar det här! Jag brukar alltid tänka att alla spöken och andar försöker få kontakt med mig, HAHAHAH! Men jag tror seriöst stenhårt på spöken och kan skriva varför i ett annat inlägg. Eller, om jag ser ett föremål så snurrar alltid tankar som "vem hade det här på sig? hur såg den ut? vad hände i den personens liv? vad kände den? HUR var det att aldrig borsta tänderna?!"

Här kan ni få avnjuta lite bilder från museet.

Ett horn från 600 f.kr tror jag det var. TÄNK att någon har blåst i det!!! Jag blir så extas!
En 60 årig kvinna som inte ens hade nått mig till axlarna om hon stod rakryggad.
En 40 årig kvinna som blivit brutalt mördad. Först fick hon två slag i huvudet med en ett hårt föremål, sen styckade de delar av henne och dränkte henne. Undra om hon "förtjänade" straffet eller om hon "bara" blev mördad?
Mina favoritisar! Vikingatiden!! Det slår t.o.m Gustav Vasa som ligger på andra plats på min historiska fan-lista! Tänk att någon suttit och huggt in runorna.
Här skådar ni Carl von Linnes kopp han har druckit ur. Hur häftigt är inte det?
Min favotit på hela museet. När lunds universitet grundades år 1666 så hade rektorn den här utstyrseln på sig. Han måste haft ett stort huvud..
En magnifik regnjacka från medelhavet! Kommer inte ihåg hur gammal den är.
En blandad avdelning med allt från mumier till kondomer.
Missbedöm inte storleken. Min hand hade enkelt fått plats i den, kanske t.o.m båda. Skrytkondom!
En trästaty från 1400-talet tror jag bestämt.
12-1300-tals saty. Kisse klappad haka.
Kiiiiiiiiiiiisse glad.
En dop..jätteskål? åh, kommer inte ihåg vad de heter.
Simon x2!
Sist men inte minst, -antiken!
Jag och min Simon.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha "kiiiiise glad" xD