måndag 31 maj 2010

Min son är smittad av pesten

Ibland undrar jag om jag drömmer verklighetsbaserade drömmar som redan hänt eller ska hända. Varje natt drömmer jag någonting och ofta är det långsökta och detaljerade händelser, som en film. Inatt tex drömde jag om digerdöden. Att jag var en mamma som hade en av några söner som nu var en ung man på ca 16-17 år. Han sprang till mig med skräck att han blödde ur ett sår. Han pratade med mig med sin halvmörka röst som precis går igenom målbrottet. Jag tog en havssvamp och tvättade hans sår med en grön olja. Såret slutade aldrig blöda och jag svampade och svampade. tillsist var oljan mörkröd av allt blod som jag kramat ur svampen och jag kände så stark alla känslor kring händelsen. Vad skulle nu hända? Skulle jag låta honom dö i sinensamhet så att vi hade en chans att fly undan sjukdomen? Jag kände så stark för min son att jag beslutade mig att vi alla skulle dö tillsammans, hela familjen. Ingen ska splittras. Blir vi smittade så blir vi.

Sånt drömmer jag.

Verkliga händelser där jag är andra personer. Det läskiga är att rösterna är okända och kläder och miljö stämmer nästan alltid in. Tex min långkjol som var sliten i beige linnetyg med extra kjol-lager. Huset vi bodde i var i mörkt trä och lite slitet men ändå bra standard för att vara den tiden. Förmodligen var vi bönder i medelklass eller lägre. Häftigt!

Tänk om det har hänt? Förmodligen har det ju det med tanke på att digerdöden tog död på nästan 20 miljoner människor.. Men just det där, just det jag såg, just den sonen jag hade.. Tänk om han har funnits? ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅAAAAH!!! Jag får aldrig reda på det.

Inga kommentarer: