onsdag 3 februari 2010

Adoption

Adoption,

Det är något som jag defenetivt kommer att genomföra i mitt liv. Överallt finns barn som lever liv som ingen av oss hade klarat av utan att bryta ihop och aldrig mer orkar resa oss upp. Överallt finns barn som tvingas arbeta i unga åldrar för minimumlöner just för att överleva dagen. Oftast har de barnen tur. Förstår ni det? TUR! Hade vi fått arbeta så hårt från barnsben hade vi burit på diverse psykiska och traumatiska hinder idag tror jag. Men för dem är det tur. Tur som bara behöver arbeta och inte sälja sig eller bli kidnappade och tvingade till det, så kallat traffiking.

Vi vet alla vad som pågår runt om i världen, men vad gör vi egentligen åt det? För mig har det varit självklart sen många år tillbaka att adoptera i framtiden och det vet jag att fler har i åtanke. Såklart är det frivilligt och det accepterar jag. Men vad jag inte accepterar är dåliga ursäkter och ointresset för andra människor som lider. De typiska ursäkterna är "det är inte samma sak att ha ett barn som inte är ens eget" eller "det känns ju konstigt om barnet inte liknar en själv". Då är min fråga.. Vad är det som gör en familj komplett då? Är det gener mellan barn och föräldrar som gör det? ELLER är det kärleksbanden mellan familjemedlemmarna?

För mig är det uppenbart att man blir förälder om man agerar som en. De biologiska banden har inte alls med föräldrarskapet att göra, bara med tillverkningen. Sen finns ju den värsta bortförklaringen som är helt empatilös. "världen är redan överbefolkad". Visst är det ren fakta, men hade det varit VI som befunnit oss i de situationerna och inte kunnat ta oss ur det själva, hade vi inte önskar att det fanns någon som hjälpte oss då? Eller hade vi funnit oss i det hemska livet och tänkt "jaa, men någon måste ju ta smällen, det gör jag gladerligen".

-Jag tror inte det.


Mitt syfte är inte att alla ska adoptera eller känna sig tvingade, det är frivilligt. Jag vill aldrig att vårt egoistiska tänkt ska ta över och låta andra dö på vår bekostnad. Man behöver heller inte adoptera för att hjälpa, det enda som behövs är empati och intresse för andra människors liv.




Om det hade varit du, hade det varit lika "rätt" då?

Inga kommentarer: