lördag 7 februari 2009

Främlingsfientlighet

Idag tänker jag ta upp en väldigt allvarlig samhällsfråga, nämligen främlingsfientlighet. Jag ber er att läsa hela inlägget, det tar inte många minuter.

Varför jag skriver det här är för att jag för inte så länge sedan trodde att vi "svenskar" har vuxit ifrån hela "mitt och ditt" grejen. Men tydligen inte... När jag kollade på debatt för ett tag sedan tog de upp hur människor med ett annat ursprung blir sämre behandlade på sjukhus etc. Se det HÄR. Jag har även lagt märke till att det finns ett fåtal människor bland mina msn kontakter som går under namnet "sverigedemokraterna" så nu vill jag att ALLA som är inne på min sida läser klart dagens inlägg från början till slut. Tack!



Jag vill börja med att ta upp dagens fördomar om invandrare.
-de är terrorister
-de tar våra jobb
-alla muslimska män slår sina fruar
-alla kvinnor som bär slöja tvingas till det
-de vill inte lära sig vårt språk "bara för att"
-de våldtar, rånar och är aggressiva
-de är inte tacksamma för att de får komma till "vårt" land
-många av dem är självmordsbombare
-hedersmord

Det är alltså de vanligaste fördomarna. Men nu ska jag berätta hur det verkligen ligger till.

Om vi börjar med den översta fördomen, terrorism. Vi påverkas av media, det kan ingen påstå att vi inte gör. Det vi ser från många muslimska länder är krig och våldsamma demonstrationer etc. Vad vi hör är oftast om terrorattentat, självmordsbombning och mord. Men vad vet vi egentligen? Det vi ser är i jämförelse med att media från andra länder hade filmat oss svenskar på en fotbollsmatch där alla skriker, gapar och slåss p.g.a. en fotbollsmatch. Om andra länder endast sett oss i detta tillstånt hade de trott att vi var konstant arga vilket är exakt samma bild som vi får av media. Tittarsiffrorna hade inte varit lika höga om media filmat en vanlig familj i t ex Irak där familjen sitter och äter en lunch ihop och pratar och skrattar som många andra familjer. Tänk på det!

Till punkt 3, att muslimska män slår sina fruar är löjligt! Det stämmer inte. Visst händer det, men det gör det här i sverige också. Överallt sker det, i varje stad och då av män med svensk bakgrund (finns också mänmisshandlare) som slår sina fruar. Är det mer okey bara för att mannen skulle var svensk från grunden? Om du under all förmodan skulle tycka det bör du tänka om!

Till punkt 4, alla kvinnor som bär slöja tvingas inte alls till det, visst finns det dem som gör det men inte alla. Precis som oss typiska svenskar har vi traditioner precis som alla andra länder har. I länder där många bär slöja är det inte bara en huvudbodnad, också ett mode precis som förr oss med t ex jeans, vissa år ska det vara ljusa jeans andra mörka och vissa år slitna.

Att många har fördomar det kan jag förstå för det har vi alla mot allt, men vad jag inte kan förstå är hur många styrs av sina fördomar som kan övergå till hat mot en annan människa p.g.a. dess ursprung och hudfärg. DÅ har det gått för långt! Alla är vi människor vilken hudfärg, hårfärg och ögonfärg vi än bär. Vi har armar och ben allihopa och lika stora hjärnor och förmågan att tänka och lära. Vad är det då som gör att vi är så olika? Det har jag inget svar på för det finns inte.

"Varför tar vi in så många invandrare varje år? Sverige är inte svenskt längre" Är något jag har hört omkring mig i flera år. Jag blir så arg när jag hör kommentarer och dumma frågor som detta. Jag tycker att Sverige ska ha beröm för sin godhet som hjälper så många människor i nöd men däremot är det många svenskar som bör stå i samvrån för sina åsikter och gärningar. De som tycker att Sverige ska var svenskt med endast ursprungliga svenskar bör tänka om! Det är precis samma fasoner som i småbarns åldern när "mitt och ditt" utspelar sig. Visa istället att ni är mogna människor som ger andra en hjälpande hand genom att förstöra främlingsfientligheten.

Många invandrare som kommer till Sverige idag kommer hit av hemska anledningar, det handlar om oftast om krig i sitt hemland, familjemedlemmar som blir mördade, makthavare som vill mörda dem etc. Ska vi då stänga grindarna för dessa människor som förtvivlat söker hjälp från att bli ret ut sagt slaktade? Och då bara för att "sverige är vårt"? Jag hoppas ni hör hur löjligt det låter! Tänk också på att många invandrare som kommer till Sverige inte hade flytt hit om läget i deras hemland inte varit så allvarligt. Vem vill flytta från sitt hemland där man har minnen, familj och vänner bara för att flytta? ingen.

Frågan gällande aggresivitet och kriminalitet hos invandrare stämmer inte heller. Visst finns det dem med annat ursprung som bär går under dessa namn men det gör vi svenskar också. Det kommer alltid finnas kriminella människor, det har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det vi får ha överséende med gällande dessa är att många som är kriminella och aggressiva bär på för väldigt tung sorg, det kan handla om dålig uppväxt i alla dess former eller fördomar som leder människor till vansinne.

Att invandrare inte uppskattar Sverige är bara påhitt! Självklart uppskattar de Sveriges hjälpande hand men vi måste ha överséende med att många som flyr hit bär på sorg av någon form. Många är efterlysta i sitt land, många har sett folk blivit mördade under krig, många har sett så mycket trauma att det är svårt att själv föreställa sig. När vi sätts inför liv och döds prov skärps våra sinnen och flykten och överlevnaden tar över. Men när lugnet kommer och vi är säkra brister sorgen och chocken ut. Tyvärr finns det inte tillräckligt med hjälp åt alla invandrare som kommer till Sverige så många kan inte bearbeta sina sorger och det kan leda till aggressivitet. Tänk själv, komma till ett land där du vet att många inte tycker om dig för ditt utséende, du kan inte språket och vill bara hem till ditt hemland men kan inte p.g.a omständigheterna samtidigt som du är ledsen för allt du sett och varit med om, är det då så konstigt att många gör uppror och skapar en kriminell identitet för att inte visa sin sorg? Det är ett normalt männskligt betéende för att gömma sin sorg vilket inte bara gäller invandrare, det gäller ALLA människor i hela världen.

Jag vet att många tycker att man ska ta seden dit man kommer, men det tycker inte jag. Tänk om det blir t ex krig i Sverige och vi måste fly, det finns ett litet land som vill hjälpa oss och många av oss får boenden. När vi kommer på fötter igen vill vi kanske försöka fortsätta våra liv som de var innan med julfirande, födelsedagar och påsk. Detta för att det är mysiga traditioner och inte enbart för att vi är religiösa (vissa är såklart). Samma sak gäller för t ex muslimska familjer som kommer hit. Självklart ska de få fira sina traditioner varesig de är troende eller inte. I Sverige är det fler icke troende men som är skrivna som kristna än vad det finns troende kristna. Det är faktiskt samma sak med muslimer.

Religioner i sig tycker jag inte om då jag tror på den fria människan. Gällande hedersmord och tvångsgiftemål har jag svårt att förstå då religionen skadar den fria människan. Men tänker vi efter är kristendomen inte så helig den heller. Knutby mordet t ex? alla kristna sekter som finns runt i landet där de mördar de som vill gå ur, där insest är frukost och världen är liten (såklart är inte alla sekter det!). Så länge religionen gör människan lycklig då människor faktiskt behöver något att tro på spelar det ingen roll vilken Gud man tror på.

Jag vill också ge en ny syn på bortgifte. Vi i västeuropa tycker att bortgifte är en mardröm och vi lider med de flickor som är med om det. Men det är faktsikt många kvinnor som tycker att de är lyckligt lottade som blir bortgifta då det inte förekommer något tvång och press att hitta någon att gifta sig med, det blir inte lika ytligt, kärleken växer fram istället för att vara glödhet i början och sedan slockna, dessutom är det många kvinnor som tycker att det är bra att familjen väler ut en man åt henne då de kommer välja den mest lämpliga åt henne. Jag förstår deras syn på bortgifte och tycker att det är självklart att dem som vill ska få göra detta!

Jag vill skälla på Danmark, Norge och Finland som inte hjälper till lika mycket som Sverige gör med att hjälpa människor i nöd. Om våra grannländer hade tagit in fler människor som måste fly från sina hemländer hade ekonomin för allas länder ökat och vi hade kunnat ge dem finasre bostäder, mer hjälp och fler jobb. Jag tycker att vi ska sattsa på människans utveckling och gå ur småbarnsstadiet där "mitt och ditt" försigår, vi ska dela på vår välrd och hjälpa alla som behöver det. Vi är alla samma skrot och korn och inget gör oss mer olika andra förrutom intellektet. Människan har kapacitet till att vara intellektuellt begåvad, visa det då genom att tänka steget längre, varför människor beter sig som de gör och vad kan vi göra för att hjälpa och förändra. Var inte en intellektuellt befriad människa och tro på fördomar, tro på människan istället och var smart!

Fallet är inte alltid så traumatiskt för alla invandrare, jag vill bara ge en helhetsbild utifrån mångas perspektiv.

Tusen tack för er tid och för att ni läste!
/En åsiktsfull Linda som hatar fördomar

1 kommentar:

Anonym sa...

hahaha "tar inte många mintuer", gör det till en film så kanske jag orkar förstå :D