måndag 8 mars 2010

Internationella kvinnodagen (mansdagen)

Goderafton!

Idag är det den internationella kvinnodagen. Det firade jag och Louise med att köpa kakor och nostalgismaker som färdig chokladpudding. Jag tycker att det är jättefint att det finns en dag som just symboliserar kvinnors rättvisa och som ett litet hedrande för hur kvinnor far illa i samhället än idag. MEN, varför finns det då ingen internationell mansdag?

Det finns väl lika många män som kvinnor som far illa här i världen? Även om kvinnan är ett typiskt våldsoffer som inte är lika fysiskt stark som mannen så finns det även män som far illa. De som tvingas ut i krig, de som tvingas bli barnsoldater, de små pojkar som får könsorganen avskurna från människor med (ej omskärelse) tron om att bli frisk från HIV. Varför hedras inte dem?

Visst att kvinnan varit mindre värd i ett X antal sekel, och tråkigt nog pågår det än idag. Men jag tycker ändå att det borde finnas en internationell mansdag och/eller en internationell människodag.


Köbekaugor og choklaudpodding.
(orkar inte vända bilden, tar för lång tid med mitt internet)
Dagens utrustning:
Skala: grå
Trendstatus: -10
Tillfälle: bal

4 kommentarer:

Herman sa...

enligt alla feminister är resterande 364 dagar om året mansdagar vilket låter lite lustigt :D

Linda sa...

inte ALLA feminister Herman ;) Men det där låter ju helt sinnes! Ja om det är ren fakta så är det din tur att firas imorgon då :D

Anonym sa...

Hej! Jag hoppas att du blir jättelycklig av det här:
Det finns faktiskt redan en internationell mansdag. Läs:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_mansdagen

Linda sa...

Hej!
Åh vad roligt! Det hade jag ingen aning om! Vad roligt att du skrev det! =)