söndag 11 januari 2009

Ensam insekt inväntar sin död

Ibland kan jag känna mig knäpp.

Stod i duschen nyss och var nästan klar och upptäckte en mjölbagge ligga på rygg och sprattla för sitt liv på balsam flaskan. Först blev jag rädd och tänkte skölja ner insekten i avloppet, tog flaskan och tänkte precis skaka av det mjölisen (nytt smeknamn till alla mjölbaggar) då den började sprattla extra mycket, precis som om den viste att den skulle vara med om en fruktansvärd död. Då fick jag ångest! Tog upp flaskan igen, tittade extra noga på mjölisen. Tänkte att "nu, nu kommer jag bli straffad för att jag tänkte spola ner ett liv, hemska människa!" sen kom jag på att den synpunkten tillhör ju bl a hinuismen och de tror ju på återfödelse och har man varit en ond människa straffas man och föds till något mindre värt. Så det kanske inte gör något om jag sköljer ner mjölisen då? Den har säkert bara varit en mördare eller något annat otrevligt... Men det finns ingen försäkran på det, det kanske var en man som dödade en annan man som dödat hela mannens familj och fick straff för det?!(även fast man inte ska döda för att ondska föder ondska) ååh vad jobbigt det blev! Sen vill jag ju inte ha insekter hemma heller, fy! Så jag tog balsam flaskan, öppnade fönstret och skakade av mjölisen på fönsterbrädan utanför och vände den om så den kunde stå på benen. Men nu ligger den där och fryser ihjäl istället, säkert en ännu värre död! Jag känner mig så hemsk! Fast, de kanske överlever kyla? De är ju ganska lika kackerlackor fast mycket mindre och de överlever ju nästan allt?

Unda om någon orkat läsa igenom detta meningsfulla inlägg?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, jag känner igen det där. :P