måndag 27 april 2009

När är man smart?

Jag har tänkt på det där med att vara smart, vi delar nästan alla samma förstatankar när vi hör ordet smart, ex. Bra på matte och fysik, tänker logiskt, lätt för att lära etc. Men jag vill omforma denna syn lite.

Min individuella tolkning av en smart människa är de som kan tänka steget längre i alla samanhang. De som kan analysera/reflektera och dra slutsatser i alla livets ämnen och de som har förmågan att tänka sig in i andras perspektiv. Alltså inget tunnelséende.

Jag beundrar människor som har talangen/gåvan att få andra att skratta. Det krävs mycket fantasi och kreativt tänk för att kunna det. Att skratta gör dessutom livet roligare och man ser automatiskt livet från en positivare synvinkel. Är det inte smart så säg? Dessutom är det en konst att framföra och eller att skriva en händelse och få det att låta roligt.

Människor som vågar vara sig själva är smarta. Det är så många som lägger energi på att var någon de inte är p.g.a. rädlsan att sticka ut eller rädslan av att inte duga som man är.

Människor som vågar utvecklas är smarta. Det finns så många som ugglar fast i samma gamla vanor när de istället kan utvecklas. Det är så fördomar uppstår och förblir och det är BARA p.g.a okunskap!

Det handlar inte om vem som lär sig snabbast eller vem som kan räka ut en formel rätt, det handla om att vara mänsklig och inte skämmas för det!

Vill du vara smart? GÖR som jag skrivit då! Jag vet ju bäst.

1 kommentar:

Anonym sa...

tycker me att man e smart när man har humor! Det e inte många som kan komma på och koppla roliga grejer!

Bra sagt!